5 Tips Untuk Kurangkan Berat Badan Dan Kelihatan Menarik

Tips Untuk Kurangkan Berat Badan

Tips Untuk Kurangkan Berat Badan

1. Tahu matlamat anda

Tanyakan kepada diri sendiri terlebih dahulu mengapa anda ingin menurunkan berat badan. Adakah kerana anda mahu memakai gaun hitam kecil sekali lagi atau adakah doktor anda menasihatkan anda berbuat demikian? Kedua keadaan ini memerlukan waktu untuk anda menilai beberapa aspek yang akhirnya akan membuatkan anda terdorong untuk melakukannya. Perjalanan ini amatlah mencabar tetapi anda haruslah ingat dalam mindset anda untuk menurunkan berat badan dan kelihatan menawan.

2. Visualisasikan

Sekarang setelah pikiran anda siap untuk berlatih secara efektif, anda harus memiliki inspirasi. Tubuh macam apa yang ingin anda capai? Memvisualisasikan tubuh yang anda inginkan sangat membantu tidak hanya dalam menurunkan berat badan tetapi juga dalam mencapai tujuan lain dalam hidup anda. Cari di internet untuk gambar tubuh impian anda itu atau guntinglah sebuah gambar dari majalah dan letakkan di tempat yang akan selalu anda lihat. Diikuti dengan pemikiran anda yang telah diset untuk mencapai matlamat akan membantu anda untuk anda pergi lebih jauh.

Baca juga tips untuk membina otot

3. Bersihkan pemakanan anda

Jika anda telah melakukan dua tip pertama, maka yang ketiga ini adalah tips untuk kurangkan berat badan yang lebih mudah bagi anda. Oleh kerana fikiran anda sudah ditetapkan untuk disiplin dan berorientasikan tujuan, kini sudah tiba masanya untuk anda melatih diri untuk makan makanan yang lebih sihat. Latihan tidak akan dapat banyak dilakukan jika anda masih mengamalkan makanan berminyak dan berlemak setiap hari dalam hidup anda. Pastikan anda hanya memakan makanan dipanggang, dikukus, atau direbus. Cubalah untuk menyediakan dos anda sendiri kepada makanan yang sihat dan tidak hanya bergantung pada rantaian makanan cepat saji yang berdekatan.

4. Tingkatkan makanan serat

Salah satu yang menyangkut pada makanan adalah diet rendah lemak dan tinggi serat. Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi jumlah serat yang tinggi. Jadi pastikan anda mengambil sekurang-kurangnya 25% pengambilan harian dalam diet anda. Ia tidak mempunyai bahan pembakar lemak tetapi ia mempunyai kalori yang lebih rendah dan memakannya akan membuatkan anda berasa lebih kenyang dan kurang lapar. Makanan ini harus diamalkan dengan pengambilan air yang banyak. perlu diingat juga bahawa kebanyakan serat berasal dari kulit buah atau sayuran, jadi lebih baik berfikir dua kali sebelum menanggalkan kulit epal atau kentang.

5. Terus bergerak

Di mana sahaja anda berada, anda tidak mempunyai alasan untuk tidak bersenam. Senaman adalah salah satu perkara yang selalu diabaikan malah ia juga salah satu yang perkara yang paling penting. Ia membantu perjalanan berat badan anda dan juga memberi anda otot-otot yang lebih lega untuk membuat anda lebih kuat. Ambil 30 minit setiap hari untuk aktiviti fizikal. Ia mungkin berjoging, berjalan pantas, menari, atau semudah berjalan naik dan turun tangga!

Apa yang penting ialah anda sentiasa berhati-hati.

Sumber dari http://EzineArticles.com/expert/Thelma_Okoro/2205752